پروژه بررسی اثر هندسه دودکش بر کاهش افت فشار و افزایش راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی با فلوئنت

هدف اصلی این پروژه بررسی راههای مختلف کاهش افت فشار در مسیر گازهای خروجی از توربین گاز و افزایش راندمان در نیروگاه های سیکل ترکیبی می­باشد.

گازهای خروجی از توربین گاز پس از عبور از صداخفه کن ها( سایلنسورها)، با تغییر مسیر 90 درجه از طریق یک کانال واگرا وارد مبدل حرارتی شده و پس از انتقال حرارت به سیال داخل مبدل بیشتر انرژی خود را از دست داده و از طریق دودکش وارد جو  می ­شود. مدلسازی و محاسبات جریان داخل مسیر فعلی نشان می­دهد که افت­های اصلی ناشی از انبساط ناگهانی، در مقاطع مختلف کانال، افت­های ناشی از حرکت لایه های محتلف جریان روی یکدیگر، مالش و اصطکاک جریان با جدار کانال و لوله ­های مبدل می­ باشند. در این پروژه افت­ های ناشی از شکل هندسی کانال با استفاده از نرم افزار فلوئنت مورد بررسی قرار گرفته و سهم این افت ها در کاهش راندمان توربین مشخص گردیده است. همچنین با بررسی این نتایج، هندسه اصلاح شده ای جهت کاهش افت فشار مسیر پیشنهاد و مدل سازی شده است. هر یک از موارد مدلسازی شده بررسی و مقدار افت فشار در مسیر جدید محاسبه و با هندسه فعلی مقایسه شده است. مسیر جدید در موارد زیر با مسیر فعلی اختلاف دارد.


با توجه به مطالب بیان شده در فصل­های قبل، اجزای بسیاری در سیکل نیروگاه­ها وجود دارند که می­توان با بهبود کارایی آنها بازده کل نیروگاه­ها را افزایش داد، اما مهمترین مسئله ای که در افزایش کارایی مطرح می ­باشد بحث مقرون به صرفه بودن اعمال هر تغییری است، و تغییر هندسه مسیر گازهای خروجی با توجه به پیچیده نبودن مراحل تولید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می­ باشد.

روش خنک کاری هوای ورودی، به منظور افزایش کارایی توربین گاز، مشروط بر آنکه بودجه­ های مربوط به افزایش خروجی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه باشد، روشی ماندگار و قابل پیشرفت است.

سیستم های ترکیبی قدرت و گرما دارای یک مزیت نسبت به انواع دیگر سیستم های تولید توان می­ باشد و آن این است که از گرمای هدر رفته بعنوان  منبع انرژی استفاده می­ کند و به انرژی اولیه (به جز برای تجهیزات کمکی) نیاز ندراند.

در نیروگاه های سیکل ترکیبی می توان با کاهش اتلافات از طریق بهینه کردن تجهیزات، به مقدار قابل توجهی بازده نیروگاه ها را افزایش داد و روش­های افزایش بازده بسته به شرایط آب و هوایی و نوع کارکرد نیروگاه متغییر می­باشد.

یکی از راه های افزایش بازده سیکل ترکیبی بهینه کردن مسیر جریان گاز های خروجی از بویلر بازیافت حرارتی   است که در این پروژه با بکارگیری نرم افزار GAMBIT  و FLUENT  و تحلیل مسیر جریان در دودکش اثر هندسه کانال بر افت فشار مشخص گردید و با تغییر هندسه کانال افت­های ناشی از ایجاد گردابه را تا حدود زیادی کاهش دادیم.

همچنین  هزینه نصب تیغه ها در مقابل این مقدار افزایش تولید توان، ناچیز است، بنابراین می توان از این روش در اصلاح مسیر گازهای خروجی استفاده کرد.

 


انجام پروژه با نرم افزار فلوئنت پذیرفته می شود.

برای سفارش پروژه با نرم افزار فلوئنت با ما تماس بگیرید.

  

======================= لینک مطالب مرتبط با شبیه سازی در فلوئنت =======================

 شبیه سازی سیال غیر نیوتنی در لوله مارپیچ با فلوئنت
طراحي مبدل هاي حرارتي صفحه اي با سيالات غير نيوتني
پروژه بررسی اثر هندسه دودکش بر کاهش افت فشار و افزایش راندمان در فلوئنت

جریان سیال غیر نیوتنی حول کره در فلوئنت
پروژه شبیه سازی جریان حول استوانه چرخان و ساکن با فلوئنت
شبیه سازی پر کردن مخزن به روش کسر حجمی
پروژه شبیه سازی جریان دوفازی در لوله خمیده با فلوئنت
پروژه شبیه سازی جوشش با استفاده از فلوئنت
شبیه سازی نانوسیال در فلوئنت
مقدمه ای بر کاربردهای نانوسیال در انتقال حرارت
===================================================================

 

 
 

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.